


Vadītājam pirms brauciena ar elektroskrejriteni plāno pārbaudīt vadītāja apliecību un brīvdienu naktīs arī reakcijas spēju



Plānots ieviest prasību pirms nomas elektroskrejriteņu brauciena sākuma pārbaudīt lietotāja reakcijas spēju brīvdienu naktīs un vadītāja apliecību, liecina Satiksmes ministrijas (SM) iesniegtie priekšlikumi grozījumiem Ceļu satiksmes likumā otrajam lasījumam.
Izmaiņas paredz, ka pakalpojuma sniedzējam, kurš nodrošina elektroskrejriteņu kā koplietošanas transportlīdzekļu izmantošanu, pirms pakalpojuma sniegšanas mobilajā lietotnē vai tīmekļvietnē ir jāveic pakalpojuma saņēmēja reaģēšanas spēju pārbaude alkohola vai citu apreibinošo vielu ietekmes kontrolei un pārbaude par derīgas velosipēda vai jebkuras kategorijas transportlīdzekļa vadīšanas tiesību esamību.
Tāpat paredzēts, ka par noteikto prasību pārkāpšanu koplietošanas pakalpojumu sniedzējiem piemēros sodu no 14 līdz 70 naudas soda vienībām jeb no 70 līdz 350 eiro.
Plānots, ka izmaiņas stāsies spēkā nākamā gada 1.jūnijā.
SM skaidro, ka šāds risinājums tiktu integrēts nomas pakalpojumu sniedzēja lietotnē – pirms brauciena sākšanas būtu jāaizpilda loģikas un reakcijas tests, ko persona, kas ir apreibinošo vielu iespaidā, nevarēs veikt. Vienlaikus ministrijā piebilst, ka šāds risinājums būtu jāpiemēro un tiktu piemērots tikai nomas elektroskrejriteņiem noteiktā laikā – brīvdienu naktīs, jo privāto elektroskrejriteņu lietotāji izmanto braucamrīkus bez speciālu aplikāciju aktivizēšanas.
Tāpat ministrijā pauž, ka privāto elektroskrejriteņu braucēji būtiski retāk izmanto braucamrīkus brīvdienu vakaros un naktīs, jo šādu braucēju paradumi liecina, ka visbiežāk privātie elektroskrejriteņi tiek izmantoti, lai nokļūtu darbavietā, un tos būtiski retāk izmanto izklaides un gadījuma rakstura braucieniem.
Savukārt Latvijas Mobilitātes asociācijas pārstāvji informēja, ka plānotie grozījumi ir nesamērīgi un tie ir pretrunā ar citu Eiropas valstu labo praksi, kā arī rada būtiskus riskus gan mikromobilitātes, gan auto koplietošanas nozarei Latvijā.
Asociācijā kā vienu no galvenajām problēmām izceļ vadītāja apliecības pārbaudi visiem mobilitātes rīku lietotājiem, jo plānotie grozījumi nerisina jautājumu par ārvalstu vadītāja apliecību verifikāciju. Ņemot vērā, ka Eiropā nav vienotas datubāzes, šo prasību izpilde kļūtu tehniski neiespējama vai nesamērīgi dārga, tieši diskriminējot tūristus, kas veido 20% no visu skrejriteņu lietotāju kopskaita, uzsver asociācijā.
Tāpat asociācijā norāda, ka reakcijas testa sistēmai ir jābūt izstrādātai, testētai un klīniski validētai, taču tas ir dārgs un laikietilpīgs process. Vienlaikus neesot skaidrs, kurš segs izmaksas, kas saistītas ar šādas testēšanas metodes izstrādi, ieviešanu un uzturēšanu.
Rakstīt komentāru