


Aptauja: Latvijā 81% iedzīvotāju nodod visus izlietotos depozīta iepakojumus



Latvijā 81% iedzīvotāju nodod visus izlietotos depozīta iepakojumus, kas ir par 10 procentpunktiem vairāk nekā depozīta sistēmas darbības otrajā gadā, informēja SIA “Depozīta iepakojuma operators” (DIO), atsaucoties uz veikto aptauju.
Savukārt 17% respondentu apgalvo, ka nodod lielāko daļu patērētā iepakojuma.
DIO norāda, ka visbiežāk depozīta iepakojums tiek nodots reizi mēnesī, taču arvien izteiktāka kļūst tendence taru uzkrāt un nodot lielākos apjomos vienā reizē. Šāda uzvedība īpaši raksturīga jauniešiem, kuri biežāk izvēlas savākt lielāku iepakojuma daudzumu un nodot to vienā reizē.
Tāpat DIO atzīmē, ka mainās arī tas, kā iedzīvotāji izvēlas izmantot atgūto depozīta maksu. Lai gan joprojām dominē kupona atprečošana veikalā, kas raksturīga 81% depozīta sistēmas lietotāju, datos arvien iezīmējas paaudžu atšķirības. Jaunieši aktīvāk izmanto alternatīvas – izvēlas depozīta maksu saņemt skaidrā naudā, pārskaitīt to “Mans Rimi” kontā vai savā bankas kontā, izmantojot “dPays” risinājumu.
DIO valdes priekšsēdētājs Miks Stūrītis min, ka gandrīz četrus gadus DIO mērķtiecīgi strādā pie tā, lai depozīta sistēma kļūtu arvien ērtāka un pieejamāka visiem iedzīvotājiem. Tas ietver gan sistēmas paplašināšanos, gan jaunu depozīta maksas saņemšanas iespēju ieviešanu.
No šī gada 1. novembra “dPays” funkcionalitāte ir pieejama 363 taromātos visā Latvijā, kur līdz šim nebija nodrošināta depozīta maksas saņemšana skaidrā naudā. Līdz ar to aptuveni 1000 depozīta pieņemšanas vietās iedzīvotāji var brīvi izvēlēties sev ērtāko norēķinu veidu – gan kuponu un to apmaiņu pret skaidru naudu, gan digitālu maksājumu savā bankas kontā, norāda uzņēmumā.
“dPays” lietošanas rezultāti par novembri liecina, ka pirmajā mēnesī risinājums izmantots vairāk nekā 8000 reižu, un 95% no visām vietām, kur tas pieejams, tas tiek lietots regulāri. No kopējās depozīta maksas apjoma “dPays” izvēlēts 2,4% gadījumu.
DIO atzīmē, ka “dPays” risinājuma izstrādātāja “Swedbank” dati rāda, ka digitālās atgriešanas iespējas kļūst par arvien dabiskāku izvēli lietotājiem. Dati liecina, ka 85% depozīta maksu saņemot bankas kontā, iedzīvotāji turpina iepirkšanos tajā pašā veikalā, kur nodots iepakojums, kas apliecina šīs iespējas ērtumu un praktiskumu.
Straujākais “dPays” lietošanas pieaugums novembrī fiksēts Rīgā, Jelgavā, Siguldā, Liepājā un Daugavpilī, kā arī Mārupes, Valkas, Ādažu un Ogres novados.
Aptauja internetā tika veikta sadarbībā ar aģentūru “Mozokot” 2025. gada oktobrī. Tajā piedalījās 1009 Latvijas iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 74 gadiem.
Depozīta maksas saņemšana lietotāja bankas kontā 2024. gada nogalē tika ieviesta Rīgā, Mežciemā uzstādītajā dižtaromātā. Tāpat DIO sadarbībā ar veikalu tīklu “Elvi” 2025. gada jūnijā sāka pilotprojektu, kura laikā 53 veikalu tīkla “Elvi” taromātos iedzīvotāji depozīta maksu varēja izvēlēties saņemt bankas kontā.
Latvijā depozīta sistēma dzērienu iepakojumiem sāka darboties 2022. gada 1. februārī. Valsts vides dienests konkursā dzērienu iepakojumu depozīta sistēmu uz septiņiem gadiem nolēma uzticēt DIO.
DIO pagājušajā gadā strādāja ar 26,11 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 5% vairāk nekā gadu iepriekš, savukārt uzņēmuma peļņa pieauga par 10% un sasniedza 1,851 miljonu eiro.
Uzņēmums reģistrēts 2020. gadā, un tā pamatkapitāls ir 124 500 eiro. Kompānijas īpašnieki ir SIA “Coca-Cola HBC Latvia” (18,07%), SIA “Alus un dzērienu iepakojuma savienība” (18,07%), AS “Cēsu alus” (12,05%), AS “Aldaris” (12,05%), AS “Iterum” (12,05%), SIA “Cido grupa” (12,05%), Latvijas Mazumtirgotāju biedrība (9,64%) un Latvijas Alus darītāju savienība (6,02%).



Rakstīt komentāru