Atpakaļ

Aptauja: 32% Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka bērniem skolā vislielāko stresu rada bailes pieļaut kļūdas un negatīvs vērtējums

Trešdaļa jeb 32% Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka bērniem skolā vislielāko stresu rada bailes pieļaut kļūdas un saņemt negatīvu vērtējumu, informēja tālmācības vidusskolā “Blaumanis”, atsaucoties uz pētījumu kompānijas “Norstat Latvija” veiktajā aptaujā.

Kā otrs biežākais iemesls, kas bērniem skolā rada stresu, aptaujā minēta sociālā spriedze, piemēram, draugu trūkums – to norādījuši 19% aptaujāto.

Turpretī 18% aptaujāto uzskata, ka galvenais stresa avots ir pārmērīgs mājasdarbu daudzums, bet 10% respondentu norādījuši, ka stresu rada publiska uzstāšanās klases priekšā. Retāk minēti tādi faktori kā nogurums un miega trūkums, kā arī laika trūkums atpūtai, hobijiem un darbam – šos iemeslus minējuši attiecīgi 8% un 4% respondentu.

Tālmācības vidusskolas “Blaumanis” direktore Sanita Simtiņa norāda, ka saskaņā ar pētījuma datiem jaunākajā auditorijā – vecumā no 18 līdz 29 gadiem – bailes pieļaut kļūdas un saņemt negatīvu vērtējumu norādījuši 41% aptaujāto.

Viņasprāt, šāds rezultāts, iespējams, liecina par respondentu personīgo pieredzi, kas savulaik nav pamanīta vai risināta. Līdz ar to Simtiņa uzsver, cik svarīga ir gan pedagogu, gan sociālo un speciālo pedagogu savlaicīga iesaiste, laikus identificējot problēmas, kas izglītojamajam rada stresa vai trauksmes sajūtu.

“Nereti secinām, ka izglītojamajam nepieciešams vien ilgāks laiks, lai pilnvērtīgi apgūtu mācību vielu un sagatavotos pārbaudes darbiem, un, kad izglītojamais ir ieguvis pārliecību par saviem spēkiem, likumsakarīgi uzlabojas arī sniegums mācībās un mazinās gan stress, gan baiļu sajūta,” pauž Simtiņa.

Aptaujas dati rāda, ka vēl 9% respondentu norādījuši vēl citus iemeslus, kas, viņuprāt, bērniem skolā rada stresu. Piemēram, visbiežāk respondenti norādījuši tādus aspektus kā nepraktisku pieeju mācībām un pārmērīgu informācijas apjomu, mobingu un disciplīnas trūkumu izglītības iestādēs.

Simtiņa pauž, ka pētījumā, kas veikts tālmācības vidusskolas izglītojamo un viņu vecāku vidū, atklājies, ka nereti bērni, sākot mācības tālmācībā, to dara, jo iepriekšējā mācību vidē ir saskārušies ar mobingu vai veselības problēmām.

Savukārt citi vecāki kā galveno iemeslu min pārmērīgu mācību slodzi – lielu mājasdarbu apjomu, garas stundas izglītības iestādē un pastāvīgu spiedienu uz mācību rezultātiem. “Līdz ar to atšķirīgā vecāku pieredze apliecina, ka mūsdienās ir svarīgi piedāvāt dažādas mācību formas, kas pielāgotas bērna individuālajām vajadzībām,” vērtē Simtiņa.

Aptauja īstenota 2025. gada oktobrī sadarbībā ar pētījumu kompāniju “Norstat Latvija”. Kopumā aptaujā piedalījās vairāk nekā 1000 Latvijā dzīvojošie iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 74 gadiem.

Rakstīt komentāru

Lai atstātu komentāru, nepieciešams autorizēties
Komentāru nav.