


Aptaujas rezultāti izceļ jauniešu nepilnīgos kiberdrošības paradumus



Latvijas skolu jaunieši ir aktīvi digitālo tehnoloģiju lietotāji, tomēr viņu digitālās drošības paradumi ne vienmēr atbilst labākajai praksei, secināts aptaujā, ko veica “Smart-ID” izstrādātājs “SK ID Solutions” un izglītības tehnoloģiju uzņēmums “Datorium”.
Jaunieši regulāri izmanto autentifikācijas rīkus, iepērkas tiešsaistē un izmanto dažādus e-pakalpojumus, tostarp tādus, kas satur sensitīvu personīgo informāciju.
Populārākie ir “Google”, “Microsoft” vai “Apple” kontu piekļuves risinājumi (94%) un “Smart-ID” (78%). Tos papildina piekļuve caur banku profiliem vai sociālajiem tīkliem, bet citus elektroniskā paraksta rīkus jaunieši izmanto retāk.
Visbiežāk jaunieši digitālās identitātes risinājumus izmanto, lai iepirktos tiešsaistē (82,7%), finanšu pakalpojumiem (76,2%), lai skatītos izklaides platformas (68,3%), spēlētu videospēles (63,9%). Retāk tie tiek izmantoti e-veselības un mobilitātes pakalpojumiem (28,2%) vai rēķinu apmaksai (25,7%).
Lai gan vairāk nekā puse jauniešu uzskata, ka digitālajā vidē rīkojas droši, un 43% ir pārliecināti, ka digitālā drošība ir atkarīga no viņu pašu rīcības, praksē drošības pamatprincipi tiek ievēroti reti, liecina aptaujas rezultāti.
Jaunieši bieži izmanto vienkāršas, viegli uzminamas paroles, tās reti maina un reti izmanto automātiski ģenerētas paroles. Piektdaļa respondentu jeb 20% neizprot vai nepārbauda autentifikācijas kodus. Jo jaunāks ir lietotājs, jo mazāka uzmanība drošības kontroles kodiem tiek pievērsta.
Lielākā daļa prasmes apguvusi ģimenē (31,2%) vai pašmācībā (20,8%), kas liecina par, iespējams, ļoti atšķirīgu zināšanu kvalitāti. Tikai 0,5% jauniešu atzinuši, ka ar digitālo identifikāciju, autentifikāciju un e-parakstīšanās procesu ir iepazinušies skolā.
Aptauja arī atklāja, ka digitālo un finanšu pakalpojumu izmantošana ir visaktīvākā Latvijas lielākajās pilsētās, izņemot Rīgu. Tas liecina par reģionu digitālās un finanšu pratības pieaugumu, spriež aptaujas rīkotāji. Gan puiši, gan meitenes ir vienlīdz aktīvi un zinoši digitālajā vidē.
Aptaujā piedalījās vairāk nekā 200 jauniešu vecumā no 16 līdz 19 gadiem no visas Latvijas.
Rakstīt komentāru