


Pētījums: Izvēloties svaigus produktus, 80% iedzīvotāju galveno uzmanību pievērš cenai



Aptuveni 80% Latvijas iedzīvotāju, izvēloties svaigus produktus, galveno uzmanību pievērš tieši cenai, savukārt 68% kā nākamo būtiskāko kritēriju izceļ kvalitāti, liecina profesionālo pakalpojumu uzņēmuma “EY” Baltijas mēroga pētījums.
Saskaņā ar pētījuma rezultātiem gandrīz puse jeb 49% vērtē arī produkta veselīgumu, kas nozīmē, ka sabiedrība tomēr meklē līdzsvaru starp cenu un pievienoto vērtību.
Pārtikas produktu izcelsmes valsts un vietējā ražošana seko tālākajā izvēles hierarhijā – tos kā būtiskus faktorus pētījumā minējuši attiecīgi 18% un 15% aptaujāto, kas ir ievērojami mazāk nekā cenu, kvalitātes un veselīguma aspekti.
Līdzīga aina vērojama arī nepārtikas preču segmentā, norāda “EY”. Iegādājoties apģērbus, apavus vai aksesuārus, lielākā daļa iedzīvotāju vispirms raugās uz cenu (79%) un kvalitāti (67%). Taču atšķirībā no pārtikas, šeit trešajā vietā pēc nozīmīguma ierindojas zīmols (26%), kas īpaši svarīgs ir ne tikai modes, bet arī tehnoloģiju (37%) un mājas un sadzīves preču (21%) pircējiem.
“EY” ieskatā tas apliecina, ka patērētāju lēmumi ir daudzslāņaini – kamēr cena un kvalitāte dominē, dažādās preču kategorijās nozīmīgu lomu iegūst arī citas vērtības, piemēram, zīmola atpazīstamība, uzticamība un ilgtspējīga darbība.
“EY” partnere Baltijas valstīs Zane Caune skaidro, ka patērētāju izvēles labi atspoguļo ekonomisko realitāti – tēriņu budžets ir galvenais kritērijs, īpaši ikdienas preču iegādē, taču nevar ignorēt arī kvalitātes un vērtības nozīmi. Caune norāda, ka cilvēki vēlas ne tikai izdevīgākos produktus, bet arī tādus, kas atbilst viņu dzīvesveidam. Tas nozīmē, ka tirgotājiem un ražotājiem jāspēj piedāvāt gan pieejamu cenu risinājumus, gan produktus ar pievienoto vērtību.
Līdzīgas tendences vērojamas arī kaimiņvalstīs – gan Lietuvā, gan Igaunijā pircēji primāri vērtē preču cenu un kvalitāti, informē “EY”. Līdz ar to pētījuma autori secina, ka Baltijas patērētājus kopumā vieno pragmatiska pieeja ikdienas pirkumiem – vispirms iekļauties tēriņu budžetā, bet vienlaikus sagaidīt arī drošumu un uzticamību. Atšķirības starp valstīm un paaudzēm izpaužas niansēs, tomēr kopīgā iezīme ir tāda, ka patērētāji arī turpmāk meklēs līdzsvaru starp cenu un vērtību, un šī līdzsvara nozīme nākotnē kļūs vēl izteiktāka, prognozē “EY”.
Pētījums ir daļa no “EY” starptautiskā “Future Consumer Index” pētījuma. Tas veikts visās Baltijas valstīs sadarbībā ar sabiedriskās domas izpētes uzņēmumu “Norstat”, aptaujājot vismaz 1000 iedzīvotāju katrā valstī vecumā no 15 līdz 93 gadiem


